Amazon jako najcenniejsza marka świata w sektorze handlu detalicznego w rankingu BrandZ™ Top 100 za rok 2017

Amazon zachował palmę pierwszeństwa jako najcenniejsza marka świata w kategorii handlu detalicznego w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 za rok 2017, ogłoszonym dzisiaj przez WPP i Kantar Millward Brown.

2017-07-21 10:07:00

Marka ta odnotowała także najszybszy wzrost w pierwszej dwudziestce detalistów w rankingu BrandZ, szybując do góry aż o 41% (wartość: 40,1 mld USD) w ujęciu rok do roku. Amazon zawdzięcza ten sukces nieustannym innowacjom – robienie zakupów online stało się teraz szybsze i wygodniejsze dzięki inicjatywom takim jak Amazon Prime Pantry czy Amazon Prime Now. Amazon zdobywa także uznanie jako dostawca, który wypracowuje nowe podejście do wszystkich form handlu detalicznego, rozwijając koncepcje sklepu bez kas, gdzie płatności dokonuje się za pomocą aplikacji.

Innowacje takie jak Amazon Echo czy Alexa w połączeniu z działaniami w zakresie korzyści płynących z subskrypcji Amazon Prime wzmocniły siłę ekosystemu technologicznego tej marki, jednocześnie przyczyniając się do zwiększenia lojalności i zadowolenia klientów.

Szanse wynikające z istnienia sklepów fizycznych wykorzystywał też Alibaba – chiński lider sektora e‑commerce, który zachował 2. miejsce w pierwszej dwudziestce detalistów rankingu BrandZ, osiągając wartość marki na poziomie 59,1 mld USD. Firma podjęła współpracę z Bailian Group, która prowadzi niemal 5 tys. sklepów w Chinach. W ten sposób grupa Bailian rozszerza zasięg swojego ekosystemu, a Alibaba zyskuje możliwość powiązania swoich platform e-commerce (Tmall oraz Taobao) i funkcji płatniczej Alipay z infrastrukturą Bailian.

Alibaba buduje także globalną obecność, a dane Kantar Retail wskazują, że Alibaba jest obecnie wiodącym sprzedawcą na rynku motoryzacyjnym w Rosji. Ponadto chiński gigant bada możliwość utworzenia centrum logistycznego w Bułgarii oraz centrum dystrybucyjnego w Chorwacji.

O doświadczeniu firm chińskich na rynku e‑commerce świadczy obecność firmy JD.com w pierwszej dziesiątce rankingu dla sektora handlu detalicznego. Marka ta, która po raz pierwszy weszła do Top 10, odnotowała wzrost o 3% i osiągnęła wartość 10,7 mld USD. Firma JD.com zwiększyła skalę swojego działania dzięki nawiązaniu współpracy z Walmartem.

Sukcesy gigantów rynku e‑commerce sprawiły, że handel detaliczny stał się najszybciej rosnącym sektorem w tegorocznym rankingu BrandZ, idąc do góry o 14% w porównaniu z rokiem 2016. Jest to już trend długofalowy, a w ciągu ostatnich 12 lat wartość marek graczy na rynku e‑commerce wzrosła łącznie o ponad 380%, natomiast tradycyjni detaliści utracili łącznie 23% swojej łącznej wartości.

Ranking BrandZ jest największą i najbardziej miarodajną platformą odzwierciedlającą dynamikę marek na całym świecie – do rankingu wchodzą marki, które skutecznie wpisują się w styl życia dzisiejszych konsumentów. BrandZ bazuje na unikatowym badaniu wartości marek, które łączy wnioski z wywiadów przeprowadzonych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie oraz analizę wyników finansowych i biznesowych poszczególnych firm (na podstawie danych Bloomberg i Kantar Worldpanel).

Rywale z rankingu Top 20 dla sektora handlu detalicznego podejmują coraz intensywniejsze działania w świecie cyfrowym. Sieć marketów budowlanych Home Depot (nr 3, wzrost o 11% do 40,3 mld USD) zainwestowała w platformę cyfrową, zwiększając wielkość swoich marketów oraz asortyment produktowy, a tym samym oferując klientom różne metody zakupu, w tym zakupy przez Internet z odbiorem towaru w sklepie tradycyjnym.

Sieć Walmart (nr 4, wzrost o 2% do 27,9 mld USD) nabyła kilka niszowych sklepów e‑commerce z odzieżą, a także Jet.com – sieć internetową, której od dawna udaje się namawiać klientów na większe wydatki w Internecie dzięki niskim cenom i informacjom o możliwości zaoszczędzenia na określonych produktach. Oprócz poszerzenia działalności Walmartu w Internecie działania te umożliwiły temu detaliście poszerzenie bazy klientów o osoby młodsze i silniej związane z miejskim stylem życia w porównaniu do tradycyjnych klientów Walmartu.

Dynamiczny rozwój e‑commerce stanowi wyzwanie dla tradycyjnych marek detalicznych w zakresie nowych udogodnień dla klientów. Na przykład sieć Target (nr 14, wartość 8,7 mld USD) wdrożyła program zmiany układu sklepów i zaoferowała klientom trasy przejścia przez poszczególne działy w zależności od celu wizyty w sklepie. Wielu graczy sektora sprzedaży artykułów spożywczych również wprowadziło zmiany, aby lepiej dostosować się do potrzeb klienta. Przykładowo sieć Carrefour (nr 17, wartość 6,8 mld USD) utworzyła wiele mniejszych sklepów typu convenience jako uzupełnienie swoich wielkoformatowych hipermarketów.

- Tempo rozwoju w handlu detalicznym zawsze było dynamiczne, ale w ciągu 12 lat istnienia rankingu BrandZ reguły gry uległy zasadniczej zmianie. W rankingu Top 10 dla tego sektora Walmart ustąpił najcenniejszej marce świata – Amazon oraz dwóm chińskim markom e‑commerce. Handel internetowy w zasadniczy sposób zmienił krajobraz handlu detalicznego i konfigurację obecnych w nim marek, a tempo zmian może się jeszcze zwiększyć. Marki detalistów, którzy nie zadbają o bezproblemowe i skupione na potrzebach klienta zakupy online i offline nadal będą traciły na wartości. Przyszłość handlu detalicznego nie będzie przypominać tego, co znamy z przeszłości - stwierdził David Roth, prezes The Store WPP na region EMEA i Azję.

(Źróło: Amazon)

ZNAJDŹ NAS: