Innowacja w intralogistyce

W tym roku 13–15 marca w Stuttgarcie odbyła się światowa premiera innowacyjnego robota myjąco-suszącego dedykowanego centrom dystrybucji i magazynom. Żółty Robo Wash & Dry powered by FANUC stał się gwiazdą wystawy.

2018-04-25 15:59:37

Robot prezentowany na targach przyciągał ogromną uwagę, zarówno dzięki kompaktowym rozmiarom, jak i możliwościom zastosowania w trudnych dla człowieka warunkach dużej wilgotności podczas procesu mycia i suszenia kontenerów termoizolacyjnych. To była również kolejna udana prezentacja wózka ES Gear - AGV o ładowności do 2 t, a zaprojektowanego i wyprodukowanego przez polskich inżynierów z Europa Systems. Roboty oraz Automated Guided Vehicle już dawno istniały w środowiskach magazynowych i produkcyjnych, ale rozwój automatyzacji i manipulacji towarem zwiększa ich użyteczność i elastyczność. Ponieważ coraz więcej firm z USA patrzy na operacje reshoringu, muszą one zachować konkurencyjność względem chińskich firm, które inwestują także w zwiększoną automatyzację.

Tym samym trend ten wkracza do Europy, co widoczne było w tegorocznej edycji targów LogiMAT.

LogiMAT 2018 był rekordowy: blisko 60 000 odwiedzających i ponad 1500 międzynarodowych wystawców z prawie 40 krajów, zajmujących 120 000 mkw. na dziewięciu halach powierzchni wystawienniczej. 

To doskonałe miejsce spotkań z profesjonalistami z branży i okazja do prezentacji innowacyjnych rozwiązań, ale i platforma do rozmów na temat długoterminowej wizji biznesowej w jutrzejszym świecie logistyki - mówi Marcin Marszałek, dyrektor sprzedaży w Europa Systems.

Dlatego jesteśmy tu obecni jako wystawca już od 13 lat i również dla nas była to bardzo udana wystawa.

Na spektakularnym stoisku „Innovations for Intralogistics” o powierzchni 70 mkw. Europa Systems zaprezentowała Robo Wash&Dry, swoje najnowsze rozwiązanie i wdrożenie - kolejnej generacji zrobotyzowany system myjąco-suszący oparty na technologii od FANUC Polska. Robot wdrożony w REWE zwiększy wydajność centrum dystrybucyjnego w obszarze zimnego łańcucha dostaw.

W ciągu trzech dni targowych zespół Europa Systems i Fanuc odbył łącznie ponad 150 spotkań z potencjalnymi klientami, w tym z najbardziej renomowanymi firmami, takimi jak Coop, Raben Logistics, Siemens, Miebach Consulting, BSH i inne. Zespół otrzymał kilka zapytań o opracowania dotyczące logistyki wewnętrznej lub złożonych ofert i zgodził się na kilka indywidualnych prezentacji oraz spotkań w różnych firmach, w tym niektórych typu OEM.

To bardzo ważne, aby spotykać się z klientami końcowymi podczas tego typu wydarzeń, szczególnie że coraz więcej pytań dotyczy technologii robota i z tego punktu widzenia, jako techniczne wsparcie dla integratora, jakim jest Europa Systems, są to dla nas cenne informacje zwrotne - wyjaśnia Mateusz Amroziński z FANUC Polska.

Na targach wśród odwiedzających były obecne również renomowane firmy z Polski, m.in. Meble Wójcik, Troax, Plast Met i inne zainteresowane technologią AGV i prezentowanym na stoisku autonomicznym wózkiem samojezdnym ES Gear.

Coraz więcej polskich firm interesuje się pełną automatyzacją procesów logistyczno-magazynowych. Nie jest to dla nas zaskoczeniem, ponieważ rynek magazynowy w Polsce od 2017 r. odnotowuje kolejne rekordy i wciąż rośnie zapotrzebowanie na nowoczesną i wydajną powierzchnię logistyczną i produkcyjną - mówi Ilona Miziewicz-Groszczyk z Europa Systems.

Głównymi zagrożeniami dla dalszego tak dynamicznego wzrostu sektora magazynowo-produkcyjnego w Polsce są niska dostępność pracowników w większości lokalizacji, ich duża rotacja i rosnące koszty pracy. 

Jest to problem zwłaszcza w sezonowych szczytach sprzedaży, kiedy zapotrzebowanie na pracowników rośnie dwu- lub trzykrotnie. Tym bardziej będzie rosło zainteresowanie innowacyjnymi rozwiązaniami w intralogistyce, takimi jak AGV czy roboty, które pozwalają redukować ryzyka związane z fluktuacją - tłumaczy Przemysław Niemczyk, dyrektor personalny Europa Systems.

Robotyzacja staje się niezbędna dla konkurencyjnej logistyki, a udoskonalenia w zakresie sztucznej inteligencji, czujników i sieci internetowych umożliwiają dynamiczny rozwój w kierunku robotów kolaboracyjnych - współpracujących z człowiekiem i zwiększających wydajność pracy w grupach. Ponadto najnowsze AGV wymagają mniej przestrzeni i energii do funkcjonowania. W połączeniu z współpracującymi z ludźmi robotami mogą stać się jeszcze bardziej przydatne niż samodzielne duże ramiona robotów paletyzujących pracujące w klatkach w fabrykach.

Ostatnie badania wskazują na rosnącą złożoność funkcji sortowania i kompletowania, a jednocześnie podkreślają potrzebę dalszych udoskonaleń. Inne wyzwania dla AGV obejmują obsługę całej floty wózków oraz integrację z innymi systemami organizacji i wykorzystanie uzyskanych danych do zarządzania całymi procesami - to już Przemysł 4.0. Jeśli roboty i AGV zostaną odpowiednio zintegrowane, mogą pomóc w realizacji strategii na rzecz uproszczonej produkcji i łańcuchów dostaw. Oczekuje się, że rynek robotów mobilnych podwoi się do 2020 r., ponieważ producenci i dostawcy logistyczni ścigają się, by dostarczać coraz to nowszą automatykę, którą można zobaczyć m.in. na targach LogiMAT.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: