Jak technologia i sieci handlowe wspierają niemarnowanie żywności

Każdego roku na całym świecie marnuje się jedna trzecia wyprodukowanej żywności. W walkę z tym problemem zaangażowały się dwie organizacje: Polska Federacja Banków Żywności i GS1 Polska.

2020-02-14 08:42:35

Ilość odbiorów żywności, jaki i samych punktów odbioru w Bankach Żywności systematycznie wzrasta. Tym samym coraz bardziej istotna staje się efektywność procesu ewidencji i monitorowanie zgodności danych po stronie darczyńcy i odbiorcy. Przekazywanie
i odbiory darowizn żywności ze sklepów objęte są obowiązkiem ich ewidencji przez obydwie strony. Dla Banków Żywności, które w 2019 r. realizowały przyjęcia darowizn z ponad 1000 sklepów w całej Polsce, wiązało się to z ręcznym wprowadzaniem do informatycznego systemu magazynowego danych o wadze i wartości każdego pojedynczego przekazania żywności. W skali 1000 sklepów i codziennych odbiorów wynosi to ok. 230 000 dokumentów rocznie! Współpraca z 8 sieciami handlowymi oraz perspektywa rozwoju z nowymi partnerami zobligowanymi wejściem w życie ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, może spowodować, że proces ewidencji stanie się jeszcze bardziej czasochłonny i kosztowny. Konieczność optymalizacji procesu przekazywania darowizn zauważają także sieci handlowe:

Sieć Auchan od lat wspiera organizacje pożytku publicznego, m.in. Banki Żywności. Przyłączenie się do projektu automatyzacji przekazywania darowizn spożywczych było więc rzeczą oczywistą niosącą obustronne korzyści. Udział w projekcie to także odpowiedź na potrzebę naszych pracowników chcących przeciwdziałać skutkom marnowania żywności, promowanie działań odgraniczających marnotrawstwo oraz wpływ na poprawę sytuacji najuboższy. Warto wspomnieć również o korzyściach w wymiarze finansowym, np. ograniczeniu kosztów utylizacji odpadów, czy zminimalizowaniu kar finansowych wynikających z nowej ustawy – ocenia Wioletta Grydziuszko, Specjalista ds. aplikacji Auchan Polska.

Współpraca między GS1 Polska a Bankami Żywności miała m.in. na celu optymalizację procesów logistycznych, w tym: usprawnienie przepływu danych o darowiznach na cele społeczne, skrócenie czasu przyjęcia i wydań darowizn, a także eliminację papierowych dokumentów na rzecz ich elektronicznej wersji.

 

 

ZNAJDŹ NAS: