GS1 przeanalizowało polską branżę KEP

Branża KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) istnieje w Polsce już prawie 30 lat. W ciągu ostatnich kilku lat, m.in. za sprawą dynamicznego rozwoju e-handlu, branża KEP przeszła na świecie istną rewolucję.

2017-12-18 11:24:31

Globalny rynek KEP w 2017 roku może wynieść nawet ok. 285 mld USD, natomiast w Europie ok. 83 mld EUR. Przewiduje się, że w najbliższych latach będzie on rósł w tempie 6% na świecie i 4-5% w Europie. W przeliczeniu na paczki daje to odpowiednio ok. 47 mld na świecie i 15 mld sztuk w Europie w ciągu roku. 

GS1 Polska, będąca częścią globalnej organizacji, zleciła przygotowanie raportu na temat branży KEP. Z analizy wynika m.in., że branża KEP znacznie się różni od pozostałych segmentów usług logistycznych, cechuje ją bowiem dość wysoka koncentracja – ok. 77% przychodów w Polsce jest generowana przez cztery największe firmy, podczas gdy w TSL jest to zaledwie 5–6%. 

W porównaniu do globalnych wartości rynek polski jest bardzo mały. Jednakże tempo wzrostu jest dwa razy szybsze. W 2015 roku sumaryczna wartość przychodów operatorów wyniosła ok. 4,5 mld zł. Ubiegły rok jest szacowany na poziomie ponad 5,1 mld zł, a w 2017 roku ma to być ponad 5,7 mld zł.

Przygotowany dla GS1 raport na temat rynku KEP zawiera również informacje na temat:

• Liderów ilościowych i wartościowych na polskim rynku kurierskim.

• Trendów wpływających na branżę KEP.

• Wyzwań, które stoją przed firmami dostarczającymi paczki.

GS1 zajmuje się standardami w biznesie. Jednak, by móc wprowadzić wspólny standard dla branży, najpierw trzeba dobrze poznać jej potrzeby, bolączki i wyzwania przed nią stojące. Raport przygotowany dla nas przez prof. Arkadiusza Kawę doskonale opisuje polski rynek KEP i dzięki temu pozwala nam przygotować skrojoną na miarę ofertę dla tej branży – komentuje Agata Horzela, ekspert ds. TSL w GS1 Polska.

Usługi branży KEP od wielu lat wspomagają działalność wielu przedsiębiorstw, zarówno w zakresie ekspresowych przesyłek do zakładów produkcyjnych, centrów dystrybucyjnych, jak i sieci handlowych. W ostatnim czasie motorem napędowym jest e-handel, dla którego operatorzy dopasowują usługi, np. możliwość zmiany miejsca i czasu odbioru, punkty nadań i odbioru przesyłek, dostawy tego samego dnia, usługi transgraniczne – komentuje autor raportu, prof. Arkadiusz Kawa.

Pobierz raport: www.gs1pl.org/archiwum/623-raport-na-temat-branzy-kurierskiej

ZNAJDŹ NAS: