Logistyka a Jakość 3/2017

Łańcuch Dostaw 4.0 - jak cyfryzacja zmienia zarządzanie logistyką, kierunki innowacji we flocie branży KEP, rozwój technologii dla logistyki e-commerce oraz nowe powierzchnie magazynowe na wynajem.

2017-07-20 15:11:03

TEMAT NUMERU: Łańcuch dostaw 4.0 - Jak cyfryzacja zmienia zarządzanie logistyką?

Jeśli wizja przemysłu 4.0 ma zostać zrealizowana, większość procesów biznesowych musi zostać bardziej zdigitalizowana. Elementem krytycznym będzie ewolucja tradycyjnych łańcuchów dostaw w kierunku połączonego, inteligentnego i wydajnego ekosystemu łańcucha dostaw. Jak przebiegają te zmiany? Dlaczego potrzebny jest kompletny program cyfryzacji? Jak ekonomia współdzielenia reorganizuje usługi logistyczne? O tym w bieżącym Temacie numeru.

MENEDŻER: Sześćdziesiąt cztery godziny gry w tenisa bez przerwy i inne aktywności – wszystko dla sportu

O tym, dlaczego Gliwice okazały się bardziej interesującym miejscem pracy niż Barcelona, a Łódź w lokalizowaniu nowego magazynu lepsza niż Toruń, o projekcie RFID w łańcuchu dostaw i biciu rekordu Guinnessa w tenisie – rozmawiamy z Mathieu Aoutinem, dyrektorem logistyki i menedżerem łańcucha dostaw Decathlon Polska.

RAPORT: Kalkulacja tak dobra jak dane wejściowe. Przetarg na logistykę kontraktową – jak go właściwie przygotować?

Gdy w salonie poprosimy o ofertę na samochód, salon zaoferuje nam kilka modeli w cenie od 50 tys. do 150 tys. zł. Prawdopodobnie najtańszy z nich nie spełni naszych wymagań, a przy najdroższym zapłacimy za cechy, których nie potrzebujemy. Dlatego przy zakupie – nie tylko produktu, ale również usługi – należy precyzyjnie określić wymagania. Jak właściwie przygotować przetarg na logistykę kontraktową? (Jacek Olszewski)

RAPORT: Burza mózgów na rzecz rozwoju technologii dla logistyki e-commerce

LPP zdecydowało się na obsługę kanału e-commerce marek Reserved, Mohito, House i Sinsay przez operatora logistycznego. Arvato będzie odpowiadać za kluczowe elementy całego procesu, czyli: magazynowanie, kompletację i pakowanie, wysyłkę kurierską, obsługę zwrotów i reklamacji oraz usługi specjalistyczne (przepakowywanie, etykietowanie, kontrolę jakościową). Operacje prowadzone będą w dedykowanym dla tego celu magazynie Arvato w Strykowie. O podpisanym kontrakcie i dalszym rozwoju logistyki kanału e-commerce rozmawiamy z Sebastianem Sołtysem, dyrektorem logistyki zagranicznej LPP S.A.

ZARZĄDZANIE: Klasyczne wróżenie z fusów. Dlaczego o stabilizacji cen frachtu morskiego nie ma mowy?

Od kwietnia mamy do czynienia z nowym podziałem rynku frachtu oceanicznego. Trzech potężnych graczy: Ocean Alliance, 2M i The Alliance skupiających trzynaście największych globalnych korporacji kontenerowych bierze udział w nowym rozdaniu i ogłasza koniec oceanicznej wojny. Czy skorzysta na tym światowa logistyka, czy tylko udziałowcy grup – pokaże przyszłość. Na razie firmowi logistycy muszą zająć się przewidywaniem, czy ceny frachtu morskiego wzrosną, czy spadną.(Marceli Kwaśniewski)

PROJEKTY: Case study – nowy sorter w łódzkim magazynie Spedimex przyspieszył logistykę Smyka

Aby zapewnić konkurencyjność swoich produktów, marki muszą zagwarantować ich dostępność zarówno na tradycyjnych, jak i wirtualnych półkach, dostarczyć nieograniczoną wprost różnorodność, a wszystko w jak najkrótszym czasie. To wyzwania współczesnego rynku retail, które nie ominęły także marki Smyk. Z pomocą w sprostaniu temu zadaniu przyszedł wieloletni partner logistyczny – firma Spedimex.

ZNAJDŹ NAS: