Światowe premiery w Stuttgarcie - relacja z targów LogiMAT 2018

Szesnasta edycja Międzynarodowych Targów Rozwiązań Intralogistycznych i Zarządzania Procesami LogiMAT za nami. Po raz kolejny imponujący dwucyfrowy wzrost na wszystkich frontach: odwiedzających, wystawców i powierzchni wystawienniczej wskazuje zarówno na rosnącą rangę wydarzenia, jak i ogromne zainteresowanie i potrzebę zapoznawania się z najnowszymi rozwiązaniami logistyki wewnętrznej.

2018-04-04 10:33:11

Trzy dni hale targów w Stuttgarcie pękały w szwach. LogiMAT odwiedziło 55 300 profesjonalistów z branży, a swoje produkty pokazało 1564 międzynarodowych wystawców. Swojego zadowolenia nie kryje Peter Kazander, dyrektor zarządzający EUROEXPO Messe- und Kongress-GmbH, które organizuje LogiMAT. – Cieszymy się, że liczba odwiedzających nadal wykazuje silny wzrost, oparty na wysokim poziomie LogiMAT i po raz kolejny przerasta oczekiwaniamówi Peter Kazander. O znaczącej roli LogiMAT świadczy też fakt, że to właśnie w Stuttgarcie część liderów rynku zdecydowała się na światową premierę swoich produktów. W sumie premierowo zademonstrowano 122 rozwiązania.


Ze statystyk prowadzonych na zlecenie targów wynika, że 41,1% odwiedzających przyszło z myślą o konkretnych projektach inwestycyjnych, a ponad 5% z nich podpisało kontrakt w trakcie pokazu, 17,4% planuje to zrobić tak szybko, jak to możliwe.


Światowe premiery


Stoisko liczące prawie 1000 metrów kwadratowych był sceną dla nowego miniloadu Jungheinrich STC 2B1A oraz wózka wysokiego składowania ETV 216i ze zintegrowanym akumulatorem litowo-jonowym. Miniload STC 2B1A to urządzenie do składowania niewielkich jednostek ładunkowych. Jungheinrich wykorzystał tu trzy nowe patenty: stabilny – mimo lekkiej konstrukcji – maszt, umożliwiający zastosowanie urządzenia w magazynach do 25 m, innowacyjną szynę jezdną oraz zintegrowany system napędowy Omega dla maksymalnego wykorzystania przestrzeni w magazynie. Pojazd osiąga prędkość podnoszenia 6 m na sekundę, a dzięki tzw. „SuperCaps” redukuje zapotrzebowanie na energię. „SuperCaps” to bufory energii, które ją przechowują, uwalnianą podczas procesów hamowania, a następnie podczas przyspieszenia wprowadzają ją z powrotem do układu napędowego.


Z kolei ETV 216i, jak informuje producent, jest pierwszym na świecie wózkiem wysokiego składowania, którego konstrukcja jest specjalnie przystosowana do akumulatora litowo-jonowego. Wózek może podnosić ładunki o wadze do 1600 kg na wysokość do 10,7 m. W porównaniu do konwencjonalnych wózków wysokiego składowania z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, ETV 216i umożliwia osiągnięcie znaczącego wzrostu wydajności w magazynie. Inne korzyści z zastosowania nowej technologii litowo-jonowej to m.in. dłuższa żywotność akumulatora i bezobsługowość. 


SSI SCHÄFER świętował światową premierę nowego, dynamicznego produktu – SSI Flexi Shuttle. To skalowalny wózek jednopoziomowy zaprojektowany do zastosowania w wysoce dynamicznych, zautomatyzowanych systemach miniload z dynamicznie dostosowywalnymi do jednostek transportowych rozmiarami miejsc magazynowych. SSI Flexi Shuttle ma możliwość transportowania kartonów, tacek, sześciennych i stożkowych pojemników o wadze do 50 kg i wymiarach do 860 x 680 mm z prędkością 4 m/s. Dzięki uniwersalnemu urządzeniu do obsługi ładunków o regulowanej szerokości, Flexi Shuttle może dostosować się do pojedynczych, podwójnych i wielokrotnych głębokości składowania nawet w warunkach głębokiego mrożenia. Wykorzystanie  superkondensatorów zapewnia urządzeniu wysoką efektywność energetyczną. Do komunikacji wykorzystywana jest sieć Siemens Industrial Wireless LAN (IWLAN).


Dynamicznie regulowane wymiary miejsca przechowywania pozwalają na elastyczność i maksymalne zagęszczenie przez cały okres eksploatacji systemu. Flexi Shuttle może zostać zintegrowany ze znanym rozwiązaniem SSI SCHÄFER – 3D-MATRIX Solution®, które oprócz zainstalowania wysokowydajnych wind na końcu korytarzy, pozwala również na zainstalowanie dowolnej liczby zintegrowanych wind w dowolnej pozycji w korytarzach magazynowych. 


Dodatkowo podczas targów po raz pierwszy zaprezentowany został wydajny przenośnik podwieszany SSI Carrier, który przenosi, przechowuje, buforuje, dystrybuuje i sortuje przedmioty przy użyciu tylko jednego systemu napędowego. Uniwersalny przenośnik podwieszany został zaprojektowany do jednoczesnego obsługiwania wielu kanałów dystrybucji i jest szczególnie polecany jako dynamiczny bufor do zwrotów w zastosowaniach dla e-commerce. Co więcej, opatentowane rozwiązanie zwiększa gęstość przechowywania przy przenoszeniu delikatnych składanych i wiszących ubrań oraz innych delikatnych produktów bez uszkodzeń.


Dzięki aplikacjom wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak również sterowaniu głosowemu Alexa, SSI SCHÄFER podczas LogiMAT-u „ożywił” doświadczenia związane z użytkowaniem swoich produktów. 


Mimo, że roboty są używane od dłuższego czasu w branży motoryzacyjnej, w zasadzie były one używane w magazynie wyłącznie do manipulacji pełnymi opakowaniami. Jednak e-commerce z większą liczba pojedynczych zamówień wymusza zmiany, na które odpowiedzią ma być Rovolution. TGW Logistics Group opracowała system do w pełni automatycznego sortowania małych produktów za pomocą robota. Rovolution opiera się na wnioskach z kognitywnej robotyki i uczenia maszynowego. Nieoczekiwane zdarzenia są korygowane autonomicznie i bez interwencji człowieka, co pozwala na nieprzerwaną pracę przez całą dobę. Rovolution jest kolejnym elementem o wysokiej wydajności rozwiązania FlashPick® TGW. W przeciwieństwie do innych już dostępnych aplikacji, rozwiązanie TGW może obsługiwać ogromną różnorodność typów przedmiotów. Może dokładnie chwycić zarówno sztywne, jak i miękkie opakowania, bez względu na to, czy są to koszulki w torebce czy pudełko z zabawkami. 


Firma LUCA Logistics Solution zaprezentowała rozwiązanie e-Location, czyli wspierający pracę magazynu dzięki elektronicznej lokalizacji. Oprócz innowacyjnego zastosowania w procesach kompletacji przesyłek, e-Location można wykorzystać do analizy ruchu pojazdów, towarów, palet w hali, a nawet do zwiększenia bezpieczeństwa poprzez spowalnianie wózków w celu uniknięcia  kolizji z pracownikiem. System umożliwia dokładną lokalizację (2D/3D) obiektów w dużych, zamkniętych halach. Wykorzystuje komunikację UWB (Ultra WideBand) w połączeniu z technologią TDoA (Time Difference of Arrival), która określa dokładną pozycję i inne parametry aktywnego nadajnika. Informacje te następnie są przetwarzane, analizowane i przekazywane do odpowiednich programów przepływu pracy w różnych procesach logistycznych.


Openmatics, specjalista ZF w zakresie łączności, zaprezentował dwa nowe lokalizatory TAG Finder do śledzenia produktów w drodze. TAG Finder IN służy do zastosowań wewnątrz pomieszczeń, a lokalizator TAG Finder OUT jest przeznaczony do stosowania na zewnątrz. Dzięki zastosowaniu technologii Bluetooth Smart te zasilane niewielkimi bateriami znaczniki można w łatwy sposób zainstalować w niemal każdym miejscu, bez potrzeby prowadzenia długich przewodów. Ze względu na to, że dane uzyskiwane są bezpośrednio z miejsca, w którym znajduje się towar, użytkownik może monitorować straty lub uszkodzenia w czasie rzeczywistym i odpowiednio reagować. Firma poinformowała także o postępach w testowaniu swojego nowego protokołu komunikacyjnego dalekiego zasięgu, która ma jeszcze bardziej zwiększyć elastyczność tego rozwiązania. Wkrótce wszystkie znaczniki będą standardowo produkowane w obu technologiach: Bluetooth do przesyłania dużych ilości danych do 30 metrów i w technologii dalekiego zasięgu do przesyłania mniejszych pakietów na większe odległości – do kilkuset metrów.

Kolejna edycja tarów LogiMAT odbędzie się 19-21 lutego 2019 roku, jak zawsze – w Stuttgarcie.

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: