RELACJA: Logistyka podnosząca poprzeczkę

Zgodnie z oceną wystawioną przez blisko 80 uczestników Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wizyta w Centrum Dystrybucyjnym LPP w Pruszczu Gdańskim, która odbyła się 10 września 2019 r., to strzał w dziesiątkę. Inżynierska wiedza i profesjonalizm prowadzących, duża dawka ciekawych i merytorycznych informacji, szczera, praktyczna i otwarta komunikacja na temat procesów i projektów – to część ich opinii.

2019-10-01 08:44:08

Zgodnie z oceną wystawioną przez blisko 80 uczestników Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wizyta w Centrum Dystrybucyjnym LPP w Pruszczu Gdańskim, która odbyła się 10 września 2019 r., to strzał w dziesiątkę. Inżynierska wiedza i profesjonalizm prowadzących, duża dawka ciekawych i merytorycznych informacji, szczera, praktyczna i otwarta komunikacja na temat procesów i projektów – to część ich opinii.


OPRAC.: Magdalena Libiszewska


Zaczęliśmy od strategii, w której, choć liczby są ważne, nie można zapomnieć o wartościach. LPP napędza FAST. Co to jest? Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki LPP, rozszyfrował dla uczestników znaczenie skrótu. 


Fire-fuelled: Rozpala nas wewnętrzny ogień. Jesteśmy pełni energii. Naszą pasją jest nasz biznes, nasze marki i nasi klienci.

Ambition-driven: Ambicja napędza nas w działaniu. Szukamy wciąż nowych wyzwań i dążymy do tego, by być najlepsi. Mamy odwagę sięgać po więcej. Spodziewamy się niespodziewanego.

Socially-responsible: Jesteśmy odpowiedzialni za to, co robimy. Dbamy o nasze bliższe i dalsze otoczenie. Wspieramy pracowników i partnerów. Wsłuchujemy się w ich potrzeby, by działać w zgodzie z naturą.


Team-oriented: Jako zespół jesteśmy największą siłą. Zdanie każdego członka naszego zespołu jest tak samo ważne. Traktujemy wszystkich tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani. Uczciwość, szacunek, sprawiedliwość i tolerancja to nasze drogowskazy do działania.


Jak FAST wpisany w kulturę organizacyjną przekłada się na wyniki polskiego producenta odzieży? Ponad 1700 sklepów stacjonarnych wszystkich marek zlokalizowanych dziś już w 24 krajach w 2018 r. zanotowało przychody na poziomie ponad 8 mld PLN (wzrost o 14% r/r).  Największy udział w sprzedaży firmy ma flagowa marka Reserved (44%), następnie Cropp (12%), House (11%), a Mohito i Sinsay po 10%.

Cel na 2019 rok to dwucyfrowy wzrost sprzedaży, wynikający zarówno ze wzrostu powierzchni, z dodatniej sprzedaży w sklepach porównywalnych wszystkich marek oraz z szybkiego rozwoju e-commerce mówił Piotr Dopierała.

A e-commerce w 2018 r. stanowił 9% przychodów grupy. W tym roku przychody ze sprzedaży internetowej planowane są na miliard złotych, ich wzrost na poziomie 12%. W 2021 r. firma chce osiągnąć aż 20% udział sprzedaży online w całości przychodów spółki. By zrealizować ten cel, do końca roku LPP planuje udostępnić swoją ofertę przez internet w każdym kraju członkowskim UE oraz na Ukrainie.

Przyszłość detalu to omnichannel, czyli wzajemne przenikanie się kanałów online i offline, gdzie salony stacjonarne wspierają sprzedaż internetową, z kolei sklepy online ułatwiają dotarcie z ofertą do szerszego grona klientów. Inwestujemy w nowoczesne salony, zachęcające klienta do odwiedzin, w nowoczesną logistykę, zwiększającą szybkość dostaw, oraz w IT, zwiększające komfort zakupów online – wymieniał Piotr Dopierała.

Kluczowe elementy w drodze do zapewnienia pełnej funkcjonalności omnichannel to według LPP: zwinna, szybka i efektywna sieć zaopatrzenia i dystrybucji, transparentność łańcucha dostaw, zaawansowane zarzadzanie zapasami, Distributed Order Management, inteligentny magazyn i sklep oraz inwestycje w tzw. fashion tech. 


Poza Centrum Dystrybucyjnym w Pruszczu Gdańskim obsługującym salony stacjonarne, które jest w trakcie rozbudowy, LPP w Polsce posiada 46 000 mkw. powierzchni magazynowej dla e-commerce w Strykowie i 20 000 mkw. w Gdańsku. Ponadto w Moskwie sklepy stacjonarne obsługuje magazyn o powierzchni 14 000 mkw., a e-commerce – 8000 m2. Na początku października br. oficjalnie zakończony zostanie proces rozruchu magazynu e-commerce w Rumunii (22 000 mkw.), a już na początku 2020 r. uruchomiony zostanie magazyn e-commerce na Słowacji (25 000 mkw.). W odleglejszej przyszłości – na początku 2022 r. – spółka planuje otwarcie potężnego centrum dystrybucyjnego do obsługi sklepów stacjonarnych o powierzchni 100 000 mkw. w Brześciu Kujawskim. Tylko do 2020 r. LPP zamierza na inwestycje w centra logistyczne przeznaczyć pół miliarda złotych, co przy skali 8  milionów sztuk odzieży wysyłanych tygodniowo ma swoje uzasadnienie.

Dynamiczną logistykę odzieży w LPP obsługuje automatyka, a w jej arkana uczestników warsztatów wprowadził Michał Moteka, business process optimization manager LPP. Szczegółowo opowiedział o drodze Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim na przestrzeni dekady od magazynu opartego na procesach manualnych do ich automatyzacji w 70%. Na początku, tj. w 2008 r., CD paletami stało, tj. posiadało 20 000 miejsc paletowych w regałach, by przechowywać średnio 271 000 kartonów. Instalację automatyczną stanowił wówczas Tray Sorter, a proces kompletacji wspierał systemem pick-to-light. W 2012 r. na antresoli zainstalowana została bliźniacza do istniejącego sortera konstrukcja. W 2015 r. DC rozbudowane zostało o dodatkowe 35 500 mkw. i 400 000 miejsc w miniloadzie. Pojawił się Cross Belt Sorter. Integracja istniejących procesów z nową instalacją automatyki wiązała się z odpowiedzią na pytanie – jak to zrobić w sytuacji, gdy od bieżących procesów wymagane jest utrzymanie wysokich wydajności? Michał Moteka opowiedział o utrzymywaniu dwóch instancji systemów WMS i etapowej przesiadce na nowszą wersję. Intensywny rok 2018 był dla logistyki LPP dużym wyzwaniem. Rosnące zapotrzebowanie salonów wymusiło rozbudowę magazynu automatycznego o dodatkowe 11 alejek – 255 000 lokalizacji. W listopadzie 2018 r. do istniejących instalacji dołączyło 600 m systemu przenośników i integracja z tunelami RFID. Technologia ma na celu zapewnić pełną kontrolę poprawności dostaw i raportowanie niezgodności do dostawców oraz informować o stocku na magazynie. Obecnie, jak podkreślał Michał Moteka, proces planowania pracy CD zbliżony jest do planowania w systemach produkcyjnych, a nie tych właściwych planowaniu magazynowemu. 


Obecnie firma LPP kończy rozbudowę swojego Centrum Dystrybucyjnego, które do końca bieżącego roku będzie miało już 86 000 mkw. powierzchni i wyposażone będzie w aż 16 bram przyjęciowych, 36 bram wysyłkowych, 25 tuneli RFID, 5 maszyn sortujących o wydajności 46 000 jednostek na godzinę oraz posiadać będzie możliwość jednoczesnego składowania blisko 1 500 000 kartonów, w tym sama pojemność magazynu automatycznego pozwalać będzie na przechowywanie przeszło miliona kartonów.


Z takim technicznym wyposażeniem uczestnicy Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wyruszyli w grupach, by obejrzeć Centrum Dystrybucyjne pod okiem Pawła Gorczycy, logistics process engineera LPP, i Michała Moteki.


RFID – sky is the limit. O wyzwaniach implementacji systemu identyfikacji radiowej, zderzeniu oczekiwań z rzeczywistością i możliwościach systemu RFID w branży odzieżowej opowiedzieli Katarzyna Owczarek, IT project manager LPP, i Piotr Zyziuk, enterprise architect LPP. Od startu projektu w ubiegłym roku do dziś w hard tagi RFID wyposażone zostało ponad 90% produktów. Dla samej marki Reserved wyprodukowano ich 110  milionów sztuk. Tagi RFID w LPP to, jak podkreślała Katarzyna Owczarek, kontrola jakości dostawy: od dostawców na wejściu do magazynu, na wyjściu z magazynu do salonu i na wejściu do salonu. Krótki czas wdrożenia technologii – jeden rok – niósł ze sobą wiele wyzwań projektowych. A niezależnych projektów wokół implementacji tak naprawdę było osiem. Dotyczyły takich obszarów, jak produkcja, centra dystrybucyjne, sprzedaż, IT, inwestycje, bezpieczeństwo. Konieczne było także przeprowadzenie szeroko zakrojonego programu szkoleniowego pracowników, jak również wypracowanie całego procesu rotacji klipsów. W szczytowym momencie w projekcie uczestniczyło blisko 140 osób.


Sylwester Dmytriwski, e-commerce fulfillment general manager LPP, i Rafał Zaliński, transport & forwarding outbound general manager LPP, w prezentacji zamykającej warsztaty opowiedzieli o roli e-commerce w budowanej przez LPP sieci logistycznej. Jak dzisiejsza logistyka stymuluje wzrost sprzedaży? – W 2019 roku prognozujemy wzrost sprzedaży e-commerce „tylko” o 60% w stosunku do roku ubiegłego – mówił Sylwester Dmytriwski. Zasięg sklepów internetowych z 12 rynków jeszcze w tym roku wzrośnie do 26. Planowane uruchomienie e-sklepu dla wszystkich krajów Unii Europejskiej sprawi, że oprócz obecnych rynków produkty LPP dostępne będą także w Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, we Francji, w Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Portugalii, Szwecji i we Włoszech. Dla logistyki e-sklepu największym wyzwaniem i zagrożeniem są peaki sprzedażowe. Jak wyglądają w LPP? Maksymalna sprzedaż sztukowa w porównaniu do minimalnej to różnica 2931%. Gdy pod uwagę weźmie się maksymalną sprzedaż sztukową do mediany, różnica wynosi 1334%, a do średniej sprzedaży – 1041%. – Zapanowanie nad wyprzedażami to esencja działań logistyki e-commerce – stwierdził Sylwester Dmytriwski. Jego zdaniem, są cztery główne zasady zwiększające szansę powodzenia w tym „szaleństwie”: 

  1. Planuj potrzebne zasoby z odpowiednim wyprzedzeniem, czyli dobry plan produkcyjny to podstawa. Pamiętaj przy tym o odpowiednich zasobach ludzkich (oddział najprawdopodobniej działać będzie 24/7), odpowiedniej ilości potrzebnego sprzętu i maksymalnej wydajności technicznej DC, większych zakupach materiałów zużywalnych (proporcjonalnie do prognozowanych liczb).
  2. Otwarcie rozmawiaj z klientem (musi być świadomy, że jego paczka może dojechać później).
  3. Przygotuj swoich partnerów – wyprzedaże to wyzwanie dla firm kurierskich (wspólnie zaplanujcie wcześniej prognozowane wolumeny i dodatkowe okna odbiorów).
  4. Zachowaj elastyczność – pomimo gotowego planu bądź gotowy na zmiany (podczas peaku steruj wykonywanymi procesami – priorytet to wysłać paczkę klienta jak najszybciej).

Jak zapanować nad globalną siecią zaopatrzenia i dystrybucji, kiedy towar przeznaczony do salonu w Irkucku w samej fazie dystrybucji ma do przebycia trasę o długości blisko 7 tysięcy km? Rafał Zaliński przybliżył słuchaczom nie tylko te tajniki swoich zadań, ale też zmiany wprowadzone do systemu dostaw, które spowodowały wzrost efektywności przyjęcia towaru w salonach o ponad 100% i oszczędność ponad  miliona roboczogodzin w salonach rocznie.


Jak dyktuje się trendy w modzie i logistyce? Myślę, że po wizycie w Centrum Dystrybucyjnym LPP i prelekcjach ekspertów uczestnicy Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wrócili z niejednym pomysłem, który być może odsłonią w kolejnej „kolekcji” PWM.

 

GALERIA

ZNAJDŹ NAS: