Jak planować pracę magazynu by sprostać świątecznemu peakowi?

Jak wygląda w tym czasie natężenie operacji i czego życzylibyście sobie Państwo, żeby było łatwiej przetrwać ten trudny (a może wcale nie) moment? Na pytanie redakcji odpowiada Tomasz Kupidura, dyrektor logistyki eobuwie.pl.

2017-12-18 11:53:06

W naszej działalności nigdy nie chodziło o przetrwanie, a o dążenie do zdobywania czołowych pozycji na rynku. Ponad 10 lat doświadczenia w sprzedaży online czyni nas jedną z najbardziej doświadczonych firm ecommerce w Europie Środkowej. Wypracowane w tym czasie mechanizmy organizacji wysyłek to jeden z kluczy do sukcesu firmy i największych powodów do dumy.

W ciągu roku wysyłamy miliony paczek. Przy takiej skali świąteczny peak jest oczywiście istotną, ale wcale nie dominującą operacją w naszym kalendarzu. Najistotniejsze dla sprawnej realizacji zamówień w czasie peaku są trzy elementy: planowanie, przygotowanie i przewidywanie różnych możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń.

Planowanie to przede wszystkim analiza lessons learned, czyli wiedzy płynącej z wszystkich poprzednich akcji. To również upewnienie się, że z całym łańcuchem dostaw utrzymujemy stały, klarowny przepływ informacji. Najistotniejsze jest, by mieć pewność, że zewnętrzne podmioty i partnerzy zapewnią po swojej stronie płynność przepływu komunikacji w czasie trwania akcji.

Przygotowanie obejmuje przede wszystkim aspekt technologiczny: to szczegółowa kontrola systemów automatyki oraz zapasów materiałów eksploatacyjnych. Musimy wiedzieć, że sprzętowo po naszej stronie wszystko pójdzie sprawnie. Stąd bardzo istotnym elementem już na etapie konstruowania umów z podmiotami zewnętrznymi jest dostępność serwisowa. Oprócz uzyskania gwarancji od dostawców rozwiązań bardzo poważnie podchodzimy do kwestii eksploatacji i konserwacji po naszej stronie.

Jeśli chodzi o przewidywanie różnych możliwych scenariuszy rozwoju wydarzeń: odpowiednio wcześniej zabezpieczamy dodatkową, rezerwową obsadę, uruchamiamy zasoby wewnętrzne i zewnętrzne. Odpowiednio wcześniej przeprowadzamy onboarding dla osób z innych działów firmy, którzy potencjalnie mogą wziąć udział w akcji peaku jako wsparcie kadrowe.

Oczywiście nawet najlepsze planowanie nie gwarantuje, że sytuacje kryzysowe się nie pojawią. Gwarantuje jednak, że organizacja potrafi sprawnie rozwiązywać problemy.

ZNAJDŹ NAS: